LOW STRINGS IN THE AMERICAS - TWO-DAY ONLINE SYMPOSIUM

Welcome! / Bienvenue ! / ¡Bienvenido! / Bem-vindo!

Espagñol
Français
Portugês
Low Strings in the Americas in the 16th-19th Centuries
2-day Online Symposium
Online, January 9 & 10, 12-3pm EST
CFP deadline: November 1, 2020

European stringed instruments are reported to have been played in the Americas within decades of the first arrivals by Spanish colonists. By the seventeenth century, various of the bass members of European-style stringed instruments were in use across the Americas, having been imported from Europe or made locally by colonial and Indigenous craftsmen. "Low Strings in the Americas in the 16th-19th Centuries” is an online symposium that will showcase recent research on the presence and/or use of low stringed instruments during the first four centuries of European occupation of the Americas. By "low strings" we refer to instruments that sound primarily in the "8-ft" and "16-ft" range, including (but not limited to!) cellos, viols, violas da gamba, basses, violones, bajos, violóns, etc. Proposals can address the presence and/or use of such instruments in any musical or cultural contexts with connections to the geographic and historical boundaries suggested by our title.

Low Strings in the Americas will take place over two days and will comprise paper presentations and performance/lectures. Paper presentations will be 20 minutes long followed by 10 minutes for attendee questions, and performance/lectures will be 30 minutes with 15 minutes for attendee questions. Submissions should take the form of a 300-word abstract with title, specifying whether the presentation is intended to be a paper (c.2500 words) or performance/lecture. While the organizers of "Low Strings in the Americas" are music performers/researchers, we invite proposals from any disciplinary background or institutional (or not!) affiliation. While we expect that most presenters will choose to present in English, we will consider submissions in French, Spanish, and Portuguese. Once selected, presenters can submit pre-recorded presentations, but each presenter will be expected to be available for live Q&A following their scheduled presentation.

Titles and abstracts of no more than 300 words should be sent as a PDF, Word Doc, or Google Doc to lowstringsamericas@gmail.com by November 1, 2020. Include your name and institutional affiliation, if applicable. Please specify in the proposal if you have technical requirements beyond audio-visual playback. Submissions will be anonymized when reviewed. Accepted participants will be notified by November 15, 2020.
Organizers:
Loren Ludwig, Independent Scholar/Performer based in Baltimore, MD, USA
Elinor Frey, Independent Scholar/Performer based in Montréal, QC, Canada, Instructor, Université de Montréal, McGill University.
---------------------------------

Espagñol

Instrumentos de cuerda bajos en América entre los siglos XVI y XIX

Simposio en línea con duración de 2 días,

9 y 10 de enero de 2021. Horario: 12-3pm hora del Este (E.U.A.)

Fecha límite para entrega de contribuciones: 1º de noviembre de 2020

Los instrumentos musicales de cuerda de origen europeo fueron tocados en América apenas pocas décadas después de la llegada de los primeros colonizadores españoles. Para el siglo XVII, varios ejemplares de instrumentos de cuerda bajos de estilo europeo ya eran usados en todo el continente americano; ya sea que hayan sido importados o fabricados por artesanos indígenas locales.
“Instrumentos de cuerda bajos en América entre los siglos XVI y XIX” es un simposio en línea que dará a conocer investigaciones recientes acerca de la prescencia y el uso de instrumentos de cuerda bajos durante los primeros cuatro siglos de ocupación europea en América. Por “bajos” nos referimos a los instrumentos con un sonido que se encuentra primordialmente en el registro de 8 y 16 pies, incluyendo (pero sin limitarlo) cellos, violas, violas da gamba, contrabajos, violones, entre otros. Las propuestas pueden referirse a la existencia o al uso de estos instrumentos en cualquier contexto musical o cultural, bajo las conexiones geográficas e históricas que el título del simposio sugiere.

El simposio tendrá lugar durante dos días y comprenderá la presentación de investigaciones en dos modalidades: ponencia o interpretación-ponencia. Las ponencias deberán ser de 20 minutos, con 10 minutos para preguntas y comentarios; las interpretaciones-ponencia serán de 30 minutos con 15 minutos para preguntas y comentarios. Los interesados tendrán que enviar un resumen de 300 palabras con título, especificando la modalidad (para ponencia, el límite máximo es de 2500 palabras).

Aunque los organizadores de “Instrumentos de cuerda bajos […]” son intérpretes e investigadores, las constribuciones pueden ser de cualquier marco disciplinar o afiliación institucional (o no). Asimismo, aunque es deseable que las presentaciones sean en Inglés, también se considera que se expongan en Francés, Español y Portugués. Una vez que las porpuestas se hayan seleccionado, los presentadores podrán enviarlas en formato pre-grabado, pero cada presentador deberá estar disponible en vivo para la sesión de preguntas y respuestas.

Los titulos y resúmenes (cuyo límite máximo es de 300 palabras) pueden ser presentados en formato PDF, Documento de Word, o Documento de Google al correo electrónico: lowstringsamericas@gmail.com, a más tardar el primero de noviembre de 2020. Favor de incluir su nombre y afiliación institucional, si es el caso. Así también, se deberá especificar si la ponencia requiere apoyo técnico más allá del audio-visual. Las contribuciones serán anónimas durante la evaluación. Los participantes aceptados serán notificados el 15 de noviembre de 2020.

Organizadores:
Loren Ludwig, Académico e intérprete independiente. Baltimore, MD. E.U.A.
Elinor Frey, Académica e intérprete independiente. QC,Canada / Instructora, Université de Montréal, McGill University.
---------------------------------

Portugês

Instrumentos de Cordas Graves nas Américas dos Séculos XVI-XIX
2 dias de Simpósio Online; dias 9 e 10 de Janeiro, das 12:00-15:00 horas EST (Eastern Standart Time)*
*favor checar o Fuso Horário no Horário de Brasília.

Há registros de que instrumentos de cordas Europeus foram utilizados nas Américas já nas primeiras décadas após a chegada de colonizadores Espanhóis. No seculo XVII, vários dos instrumentos graves da família das cordas com características Europeias estavam sendo utilizados nas Americas, tendo sido importados da Europa ou fabricados localmente por artesãos das colônias e pessoas indígenas.
“Instrumentos de Cordas Graves nas Américas nos Séculos XVI-XIX” é um simpósio online que vai promover pesquisas recentes na presença e uso de instrumentos graves de cordas durante os primeiros quatro séculos da ocupação Européia das Américas. Por “cordas graves” estamos nos referindo a instrumentos que soam primariamente no registro dos cellos, violas, violas da gamba, contrabaixos, violones, etc. Propostas de apresentação neste simpósio podem endereçar a presença e uso de tais instrumentos em qualquer contexto musical e cultural, em conexão com a geografia e história dos períodos e locais já mencionados.
O Simpósio terá o período de dois dias, e contará com a apresentação de artigos ou palestra- performance. Apresentação de artigos terão duração de 20 minutos, seguidos de 10 minutos de perguntas do público. As propostas submetidas devem possuir um resumo de no máximo 300 palavras, especificando se a apresentação será em formato de artigo (2500 palavras) ou de palestra-performance.
Os organizadores do evento são músicos-pesquisadores, porém estão convidados a se inscrever e enviar propostas pesquisadores de quaisquer outras disciplinas e afiliações (acadêmicas ou não). Nós esperamos que a maioria das apresentações sejam em Inglês, porém também consideraremos apresentações em Francês, Espanhol e Português. Quando selecionados, os palestrantes podem submeter gravações de suas apresentações, e estes também devem estar presentes para a sessão de perguntas e respostas com o público, logo após a apresentação de seus projetos.
Título e resumo não devem exceder 300 palavras, e devem ser enviados em PDF, Word Doc, ou Google Doc, ao e-mail lowstringsamericas@gmail.com até a data limite 1º de Novembro de 2020. Inclua seu nome completo e instituição de afiliação (se houver). Por favor especifique na sua proposta caso você possua necessidades técnicas que vão além do audiovisual regular de uma apresentação online. As submissões serão anônimas quanto à sua revisão e aceitação no Simpósio. Os participantes escolhidos serão notificados no dia 15 de Novembro de 2020.



Organizadores: 

Loren Ludwig, Pesquisador/Performer independente que reside em Baltimore, MD, USA 

Elinor Frey, Pesquisador/Performer independente que reside em Montréal, QC, Canada; Instructora na Université de Montréal, McGill University.
---------------------------------

Français


Les instruments à cordes européens auraient été joués en Amérique dans les décennies qui ont suivi l'arrivée des premiers colons espagnols. Au XVIIe siècle, plusieurs membres de la basse des instruments à cordes de style européen étaient en usage dans les Amériques, ayant été importés d'Europe ou fabriqués localement par des artisans coloniaux et indigènes. "Les cordes basses dans les Amériques aux XVIe et XIXe siècles" est un symposium en ligne qui présentera les recherches récentes sur la présence et/ou l'utilisation des instruments à cordes basses pendant les quatre premiers siècles de l'occupation européenne des Amériques. Par "cordes basses", nous entendons les instruments qui sonnent principalement dans la gamme des "8-ft" et "16-ft", y compris (mais sans s'y limiter !) les violoncelles, les violes de gambe, les basses, les violons, les bajos, les violons, etc. Les propositions peuvent porter sur la présence et/ou l'utilisation de ces instruments dans tout contexte musical ou culturel ayant un lien avec les frontières géographiques et historiques suggérées par notre titre.
L'événement "Les cordes graves aux Amériques" se déroulera sur deux jours et comprendra des présentations d'articles et des performances/conférences. Les présentations sur papier dureront 20 minutes, suivies de 10 minutes pour les questions des participants, et les performances/lectures dureront 30 minutes, avec 15 minutes pour les questions des participants. Les soumissions doivent prendre la forme d'un résumé de 300 mots avec titre, en précisant si la présentation est destinée à être un article (environ 2500 mots) ou une performance/lecture. Bien que les organisateurs de "Low Strings in the Americas" soient des interprètes/chercheurs en musique, nous invitons les propositions de toute discipline ou affiliation institutionnelle (ou non !). Bien que nous nous attendions à ce que la plupart des présentateurs choisissent de présenter en anglais, nous examinerons les propositions en français, en espagnol et en portugais. Une fois sélectionnés, les présentateurs peuvent soumettre des présentations préenregistrées, mais chaque présentateur devra être disponible pour des questions-réponses en direct après sa présentation prévue.
Les titres et les résumés ne dépassant pas 300 mots doivent être envoyés au format PDF, Word Doc ou Google Doc à lowstringsamericas@gmail.com avant le 1er novembre 2020. Indiquez votre nom et votre affiliation institutionnelle, le cas échéant. Veuillez préciser dans la proposition si vous avez des exigences techniques autres que la lecture audiovisuelle. Les soumissions seront rendues anonymes lors de leur examen. Les participants acceptés seront informés d'ici le 15 novembre 2020.
Organisateurs :
Loren Ludwig, chercheur/interprète indépendant basé à Baltimore, MD, USA
Elinor Frey, chercheuse/interprète indépendante basée à Montréal, QC, Canada, instructrice à l'Université de Montréal, Université McGill.
---------------------------------

©2020 Elinor Frey | webDesign: VGo Designs